Kurser

Well, kanske borde skriva lite om huvudanledningen till att jag är här - studierna;) Det var en del strul i början med att välja kurser efter det inte fanns någon information what so ever så jag gick i princip och testade alla kurser som erbjöds. Nu har i alla fall skolan kommit igång på riktigt och jag känner mig rätt nöjd med mina kursval.

På måndagar läser jag en kurs som heter "Data warehouse, data mining and business intelligence" som ges i samarbete med Ebay. Den är rätt intressant och det är kul att läsa med vanliga kinesiska studenter också. Känns som om den är allmänbildande även för mig som inte är så hard core-IT. Däremot så är föreläsningarna (som är dubbelföreläsningar, ibland utan rast) väldigt ojämna för vi har en ny person från Ebay varje gång håller i dem. Det är min enda kurs ute i Jiading, men det känns som om det räcker ganska bra då det tar minst 1.5 h att åka ut dit.

På tisdagar börjar skoldagen 15.20 med "Sustainable developement in China". Ämnet är intressant, men vi har haft en riktigt trist föreläsare hittills. Idag ska vi dock få en ny så jag hoppas på bättring. För jag vill tycka om den här kursen och det känns som om det borde gå att få den tillgodoräknad i Sverige. Sen är det kinesiska 18.30-21.00. Ganska långt pass och speciellt på kvällen så kan man bli lite sömnig. Vår lärare Xiaofei (som har valt det "Ally" som sitt engelska namn) är extremt speedad och håller oss vakna genom att hon tvingar oss svara på frågor hela tiden. Jobbigt ibland när man är trött, men samtidigt bra om man vill lära sig och det vill jag ju faktiskt.

För mig börjar onsdagar 13.30 med "Intercultural communication". Verkar vara en bra kurs, vår lärare pratar jättebra engelska och vi har en del kinesiska studenter på kursen som ska träna sin engelska genom att diskutera kulturella skillnader med oss. Efter den är det dags för "Chinese history and culture" som är kul, men en riktigt flummig turistkurs. Nästa vecka ska vi till tv-tornet och kolla utsikten på lektionstid och vi kommer ha en lektion i Tai chi, en i Kung fu och en där vi pratar om kinesisk mat. Examinationen är att skriva en uppsats på 5 sidor om Kina. En chill kurs helt enkelt.

Torsdagar är sköna, då har vi ingenting förrän 18.30 då kinesiska lektion nummer två börjar. Vilket betyder att onsdagar alltid passar bra för ladies night;)

Sen är skolveckan slut. Schemat är lite mer chill än man är van vid i Sverige och då läser jag ändå 4 credits mer än de 12 credits man måste läsa. Däremot så är examinationsveckan första veckan i januari och det kanske blir mer att göra i december när alla uppsatser måste skrivas. Nåja, jag njuter så länge jag kan:)

Anita på Ebaykursen. Det roliga är att alla kineserna sitter och kollar Facebook, basketmatcher
eller sover under föreläsningen, så det är inte bara vi som tycker att de är långa ibland;)



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0