Solsemester

Idag var det riktigt fint väder för första gången sen vi kom. Förutom att det har regnat en del gör all smog att det sällan är klart väder. Så med 30 grader i luften och sol, vad gör man då? Åker och badar såklart! Vi hittade en pool som tillhörde ett stort bostadskomplex, men för 80 kr fick man komma in. Då ingick handduk och solstol. Hur skönt som helst att bara ligga i en solstol och ta det lugnt och hoppa i det turkosa vattnet då och då. Kommer vi definitivt göra någon mer gång om det blir soligt väder!

Igår gick vi faktiskt på bio! De hade bara två filmer med engelst tal, Source Code och The season of the witch. Source code hade Anita redan sett nyligen så vi tog The season of the witch. Jag hade aldrig hört talas om den, men jag tänkte att den är säkert lite spännande. Den började ganska bra, med lite smygande obehag sådär. Men sen... Jag vet inte vad som hände riktigt, men hela filmen totalspårade och det gick bara inte att hålla sig för skratt! Töntigaste slutet ever. Som tur var så kostade biljetterna bara 45 rmb (lika mycket i kronor), om jag hade betalat svenska priser hade jag nog blivit bittrare;)

Anita och Stina chillar i poolen.

Nackdel i Shanghai: Solen går ner bakom höghusen redan kl 17.

Biosnacks! Finns dock bara sockrade popcorn i Kina, vilket bara Yasmin vågade sig på.

En motgång och the Bund

Den här gången hann det inte ens gå en vecka innan jag gjorde bort mig. Igår åkte vi till ett stort shoppingcenter som låg några tunnelbanestationer bort som hette Cloud Nine. Där fanns H&M, Vero Moda, Starbucks och även dyra märken.

Efter en stund behövde vi ta ut pengar och gick till några bankomater inne på en bank. I Sverige måste man ta kortet först innan man får pengarna, i Shanghai får du pengarna först, sen ett kvitto och sen en förfrågan om man vill göra ett till uttag. Så när jag fått kvittot så stod det lite konstigt om en conversion rate på det så jag började prata med de andra och sen gick jag bara - jag hade ju mina pengar i handen. Inte så bra. När jag kom på det någon timme senare så sprang jag tillbaka och frågade på banken, men de hade inte hittat något kort. Så det var bara att panikringa till pappa i Sverige och be honom spärra kortet och hoppas att ingen hunnit ta ut för mycket pengar. Som tur var så hade inga pengar tagits, vilket är nästan osannolik tur då man fortfarande är inloggad så länge man inte tar kortet. Well, det är ett misstag jag inte kommer göra om i alla fall!

Sedan åkte vi in till stan och shoppade lite fejkväskor. Vi har kommit på nu att de fina fejkgrejerna inte står framme, utan de får man fråga efter. Tro det eller ej, men jag har personligen bara köpt EN väska en så länge. En liten festväska för 30 kr, så det känns okej. De andra har har dock gynnat väskbranschen rätt bra redan;)

Sedan blev det en lite promenad i mörkret på klassiska the Bund med utsikt över Pudongs skyline. Lite molnigt dock, men det är nästan aldrig klart här på grund av smogen. Kändes dock som om vi blev mer fotograferade än utsikten, till slut funderade vi på att börja ta betalt;)

Så många väskor, lite tid. Vår samlade väskskörd this far.

Pudongs imponerade skyline.

Söndagslyx

Idag blev det en rejäl sovmorgon och chill på hostelet innan vi bestämde oss för att det var dags för lite mer avkopplande aktiviteter. På en blogg hade vi fått tips om Helen Nail and Spa som bara låg ca 10 min med taxi bort. Där märkte vi att det var ett populärt ställe för de hade bara tid med pedikyr för oss eftersom vi inte bokat tid innan. Det var ett väldigt dyrt och exklusivt, behandligen kostade "hela" 120 rmb;) De pratade engelska, det fanns engelska tidningar och man fick te och superfina fötter. Helt fantastiskt. Sen råkade vi gå förbi ett till nagelställe rätt nära det första så då kunde vi få manikyr också, så för att sammanfatta: underbar eftermiddag!

Jag måste verkligen lägga upp bilderna vi tog, ska bara hitta överföringssladden till kameran först någonstans i min numera rätt kaotiska packning.

Det farliga med Shanghai är att det känns som om allt är så himla billigt (vilket det i och för sig oftast är) så då handlar man mycket mer istället. Roligt, men farligt.

Vi får våra stackars trötta fötter lite uppiffning.

Fin lummig gata med låga hus där nagelstället låg. Lite annorlunda än trafiken och höghusen på
gatan där vårt hostel ligger.

Glada fötter!

Besök på campus

Igår efter att Yasmin kommit med flyget från Kuala Lumpur så tänkte vi att det är dags att åka ut till campus som låg i Jiading och registrera oss och kolla in läget. Från vårt hostel tog det typ 40 min med metro och sen visade det sig att man var tvungen att ta taxi till campus från metrostationen vilket tog 5-10 min. Men det kostade bara 20 kr så det var inte så mycket att bråka om.

Själva campus såg väldigt modent och imponerande ut. Vi hade ett papper med adressen till Meis kontor (hon är International coordinator på Tongji). Efter att ha frågat flera personer (och blivit skjutsade i golfbil till rätt byggnad(!)) så hittade vi hennes kontor bara för att inse att det höll på att byggas om och att hon inte var där. Efter lite om och men letade man fram en engelsktalande student som fick registera oss. Sen visade han oss huset där de utländska studenterna bodde vilket var mer som någon slags hotell. Rummen hade badrum och ac och det ingick frukost och städning en gång i veckan.

Vår plan var att bo i stan då vi hört att kurserna i kinesisk kultur gavs på ett annat campus i stan och åka ut den långa vägen till Jiading en eller två gånger i veckan. Men väl där ringde vår guidestudent till Mei och då sa hon att det var så många utbytesstudenter i år så att de skulle ge alla kurserna i Jiading. Plus att de inte hade tillräckligt med rum till alla på studenthotellet.  Så efter en del beslutsångest signade vi upp på två dubbelrum. Det tråkiga är att man var tvungen att betala för tre månader direkt, men samtidigt så kostade det bara 900 kr/månad så om vi verkligen inte trivs så kan vi flytta ut tidigare. Dessutom är det inte dyrt att åka in och bo på hostel på helgerna om man skulle vilja det.

På hostelet har vi träffat massa med andra trevliga utlänningar. Så igår hängde vi med ett stort gäng tyskar ut på en klubb som var riktigt nice! Taxi dit gick på 20 och väl där kunde man köpa 10 drinkkuponger för 100 kr;) Det sämsta var dock att man får röka på krogen i Kina, hade glömt bort hur illa man luktar efter en kväll ute med massa rök!

Första besöket på campuset i Jiading! Fint och modernt, men det ligger tyvärr ute på landet.

Yasmin försöker hålla sig fast under den äventyrliga golfbilsfärden.

Första kvällen

Första kvällen på en restaurang nära vårt hostel. Till maten fick vi varmt vatten.

Ett dygn i Shanghai

Nu har vi tillbringat lite mer än ett dygn i Shanghai! Än så länge så känns så allt rätt overkligt.

För ett dygn sedan landade vi på på flygplatsen efter att ha missat en natts sömn pga tidsskillnaden. Vi lyckades ta magnettåget, sen tunnelbana och sista biten tog vi taxi.

Den taxiresan var något av en upplevelse. Det regnade, bakluckan gick inte att stänga om våra väskor (så chaffören lät den vara öppen) och stackars Stina låg på golvet där bak för att hennes väska skulle få plats på sätet. Dessutom verkade chauffören vara osäker på adressen för han tittade hela tiden på lappen med den kinesiska adressen och försökte fråga mig saker på kinesiska. Allt detta samtidigt som jag och Anita hoppades att våra väskor inte skulle tappas under den skakiga färden! Helt galet. Men vi kom fram till slut. Och resan kostade faktiskt bara 18 kr.

Vårt hostel verkar jättebra. Vi bor tillsammans i ett "deluxe 4 bed" med eget badrum. Inte så lyxigt som det låter;) men helt okej. Frukosten kan man dock snällast beskriva som intressant.  Lila (?) gröt på ris och bönor, degknyten, cornflakes, toast och apelsinsaft. Men men, den var gratis och vi ska ju inte bo här för evigt.

Vi skulle gå ut och fixa lite lunch igår och hittade ett sushi-ställe som vi tyckte verkade billigt på ett varuhus, en portion (8 bitar) för 24 kr. Sen igår kväll gick vi till en restaurang som inte såg så billig ut och där åt vi allihopa för 24 kr!

Kl 8 på kvällen däckade vi och sov 11 sköna timmar. Helt underbart.

Vårt "deluxerum" på hostelet. Nice med ett sovloft dock.

Blogspot fail

Tja, min förberedda blogspot-blog visade sig ju inte fungera här i Kina. Borde kanske ha kollat det innan, men jag tänkte inte så långt. Som tur var så visade det sig att blogg.se i alla fall funkar här borta i landet där inte så många användbara sidor är tillåtna.

Välkommen till min nya blogg!

Resfeber

Väskorna är packade, flygbiljetten utskriven och ipoden laddad. I morgon blir det tidigt uppstigning för att åka till Arlanda. Sen blir det Swiss Air, först till Zürich och sen till Shanghai! Känns helt overkligt att jag ska åka så långt bort!

Nu börjar jag fundera på vad jag egentligen givit mig in på. Allt verkade så lätt i vintras när jag bestämde mig för att söka och nu känns det som om det hade varit trevligt att veta var jag kommer att bo eller i alla fall veta kurser jag kommer läsa. Well, det kommer att bli en erfarenhet så mycket är säkert!

Sista kvällen i Sverige avnjuts med fint väder, grill och vin i Upplands Väsby. Känns som om Sverige gör sitt bästa för att jag ska sakna det :)