Korv med mos!

En vecka i Shanghai, vilken skillnad mot gamla Uppsala!
Sitter just nu på våning 35 mitt i staden och blickar ut på skogen av höghus som är så typiskt här. Ljudet från gatan upphör aldrig med sina tutande bilar, fyverkerier (!), skällande hundar etc... Ganska så stor skillnad från den tysta och lugna tillvaro som är Uppsala, för att inte tala om temperaturen; 20-25C på dagarna är rena himlen i jämförelse med det iskalla regnet som jag cyklade genom förra veckan på väg till Ångan.

Med stadens otroligt smidiga tunnelbanesystem precis runt knuten har sightseeingen fungerat utmärkt. Vi har hunnit med både de mer moderna sevärdheterna som Oriental Pearl Tower samt det mer traditionella Jing'an-templet. Imorgon blir det Jadebuddhans tempel samt en extra utflykt till fejkmarknaden kanske... Även en del utflykter till skräddarmarknaden har resulterat i en komplett kostym med väst och 2 skjortor (bara 700kr för hela rasket!). Mycket är billigt här, men det gör det ännu lättare att spendera sina pengar bara, farligt!

På en del sätt är Shanghai (och Kina antar jag) likt Japan, speciellt när man ser reklamskyltar och liknande syns detta. Däremot finns det även många otroligt stora skillnader i kultur och samhället. De stora klyftorna mellan kinesisk medelklass och de fattiga syns mycket tydligt då man ser en hel del hemlösa... :,(

Vi kom hem tidigare idag efter en mini-resa på 2 nätter till den närliggande och pyttelilla pittoreska staden Hangzhou, bara 7 miljoner invånare. Där utforskade vi området runt West Lake samt ett buddhisttempel (restaurerat) från ca år 350 som låg en liten bit in i bergen, sjukt najs!

Nu är det bara 2 dagar kvar på mitt besök här hos min älskade flickvän. Jag får försöka tänka positivt och fokusera på att det bara är två månader kvar tills jag får plocka upp henne från flygplatsen, men det kommer bli jobbigt. Att få komma hit och se hur hon har det i Shanghai har varit en extremt intressant och rolig upplevelse, vilket har ökat mina förväntningar inför nästa halvår då vi åker jorden runt tillsammans. Blir vår långresa hälften så rolig som denna så kan jag lugnt säga att det kommer bli det bästa halvåret i mitt liv.

Nu måste jag skynda mig lägga upp detta inlägg innan hon ser att jag bytt titel, hon hade sån beslutsångest så jag kunde inte låta bli att retas lite :D

//Sebbe





Kommentarer
Postat av: blond pirat

Kul att se dig sebbe-lito!! Vi gjorde bacon och scrambled eggs imorse, inspirerat av dig och ingrid :)

//girlsen från flaten

2011-10-31 @ 14:00:04
Postat av: Emma

Haha, buse-sebbe!

Ingrid, du borde låta alla som hälsar på dig skriva ett inlägg! Jättefin idé ju!

2011-11-02 @ 18:52:10
URL: http://frokentvattbjorn.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0